Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 10 oktober 2011

Gorgonzola med valnötter och ljummen honung


Ur Arbis kursen "Bli slankare och piggare med riktig mat"

Jag deltog i en mycket intressant kurs i näringslära, riktig mat och hälsa på Esbo Arbis. Tack ännu Nina, fint jobbat! Vad ska man nu hitta på om tisdagskvällarna?


Under sista lektionen skulle vi i grupp planera en tre rätters middag. För vår del blev det en avocadosallad till förrätt, ugnslax med Dijonsenap, citron och grädde till huvudrätt och till efterrätt Gorgonzola med valnötter.

Huvudrätten med fisken lagade jag faktiskt häromdagen och den blev supergod, tyvärr glömde jag fota den...

Efterrätten serverade jag igår på födelsedagsfesten. Min man var lite skeptisk, men slutresultatet var fantastiskt, speciellt om man råkar gilla Gorgonzola!
  • 500g rumsvarm gorgonzola
  • valnötter
  • ljummen honung
  • päron
Lägg osten och valnötterna på fatet. Skär päronklyftor och placera dem på fatet. Häll den ljumma honungen över osten och nötterna. Mmmmm.....

Gorgonzola med valnötter och ljummen honung

2 kommentarer:

  1. Måste kanske påpeka min skepticism gällde upplägget, inte smaken. Jag var rädd det skulle se ut som efter en jordbävning när den första serverat sig. Och den där bilden är kanske lite missvisande? Fatet är väl typ 50 cm i diameter och osten säkert 10 cm hög...

    Men om jag nu skall klaga så kan jag säga päronet hade fått vara mera moget, så att det varit lite sötare. Men det var ju lite svårt veta det i förväg.

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det blev gott! Återstår för mig att anta utmaningen med gorgonzola, som jag inte ännu själv blivit tillräckligt mogen för :). Vi ses på konferensen!

    SvaraRadera