Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 15 oktober 2011

Höstlov i västra Nyland del 2

Det är nog en riktig höst! Idag har jag rensat 10l trattkantareller i 2h efter att jag med dottern och ett par vänner varit i svampskogen i en halv timme! Underbart att plocka trattisar när de aldrig tar slut! Dottern var riktigt ivrig, hon förstod inte riktigt varför vi lämnade kvar svamp i skogen.... Kanske vi måste gå tillbaka till skogen i morgon bara för att barnen skall få plocka mera. Sen kan vi donera skörden åt någon som vill ha trattisar :)

Nu har vi så mycket trattisar att jag måste hitta många goda recept!

Dagens fakta av snart den 3-åriga dottern: Trattisar är bruna med hål i, kantareller kan vara gula eller orange"

Idag fick barnen vid lunch leka med maten. De fick av bröd, ost och lite grönsaker och coctailpinnar göra små båtar åt sig som de sedan fick äta upp. En ganska ex tempore grej.  Jag ville piffa upp lite stämningen vid matbordet, för pojkarna var lite trötta efter gårdagens vakande, så hoppades på att det dåliga humöret skulle vara över när de satte sig vid bordet...  De tyckte det var roligt, speciellt vår 5-åring som älskar båtar. Han byggde åtminstone 3 båtar åt sig :) Efter att ha ätit sina båtar, åt vi stuvad vitkål blandat med stekmalet. Riktigt gott, och ganska snabb mat. 7-åringen gillade också maten, de två mindre smakade nog, men rätten föll inte i deras smak. Hunden, vars mat vi glömt i stan älskade maten, jag trodde att han skulle äta bara köttet, men jag hade fel!

Det är så roligt med pojkarna, för de har nog förstått det här med matlek och att jag gillar mitt Sapere-jobb. Den alltid så företagsamma 5-åringen har kommit på flera roliga och bra idéer, lika som hans storebror. Nästa vecka har min 7-årings eftisgrupp Sapere-matlabb för första gången. Han tycker väl att det är lite spännande med mamma i klassen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar