Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 10 oktober 2011

Cupcakes i dagarna två

Sonen har firats under helgen och igår andra dagen i rad var nog för mycket. Födelsedagsbarnet var helt slut, skönt att kalasen är över. Han var överlycklig över sina nya legon och böcker, men inte var han alls intresserad av att äta gott två dagar i rad. Sen var själva kalaset lite för sent för vår familj, så nästa gång vi firar kalas blir det kl 12 igen, det fungerar allra bäst.

När jag frågade sonen hurdan kaka han ville ha sade han att det inte är någon skillnad bara det är choklad och kladdkaka. Jag är själv inte förtjust i gräddtårtor, de är så tråkiga, så jag var jätteglad över att han inte krävde en sån. Istället bakade jag till båda festerna kladdkakscupcakes som blev otroligt goda! Receptet är från Toves Baka baka liten kaka- blogg. Jag femdubblade satsen och bytte vaniljessansen mot vaniljsocker och fick 35 mellanstora cupcakes.

Till 35 cupcakes:

  • 200 g mörk choklad ( 100g 81%, 100g 70% choklad)
    200 g smör
    425 g socker
    2 tsk vaniljsocker
    5 stort ägg
    175 g mjöl

Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna en aning. Rör ner sockret, vaniljsockret och äggen, blanda ordentligt. Blanda ner mjölet. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 170 grader i ca 20 minuter. Dessa sprack till min förvåning inte alls, utan hade en fin jämn yta!

Sedan blandade jag ihop frostingen, 2 burkar Philadelphia ost och 200 vitchoklad.. Spritsade på och serverade.

Jättegoda och otroligt vackra blev de! Som tur är det inte födelsedag så ofta....

3 kommentarer:

  1. Så roligt att du också tyckte om det här receptet! De har nog varit jättepop, och det bästa är ju att de är så enkla att göra också. :) Ja, och bra smak har din son, choklad och kladdkaka är ju det godaste som finns. ;)

    SvaraRadera
  2. Amatör som jag är...frostingens, smälter du vitchokladen och blandar sedan i osten? Stelnar den bra eller förblir den kladdig..?

    Oj, hjälp om man ändå besatt kunskap och talang för bakning.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jo, naturligtvis smälter jag vitchokladen, Har skrivit ner receptet i all hast, så glömde bort denna lilla detaljen. Konsistensen blir helt perfekt när man blandar ihop allting!

    Och vad gäller kunskap och talang för bakning, så det skulle jag också vilja ha :)Jag gör ganska mycket på hur det känns....

    SvaraRadera