Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 24 januari 2010

Frukostsemlor


Blandade just ihop på under 5 minuter deg för morgondagens frukostsemlor. Hoppas de blir goda, receptet hittade jag på Pain de Martin

Martins recept:

ENKLASTE FRUKOSTBULLEN, 8–10 små bröd

På kvällen
4 dl (400 g) vatten
1 tsk (10 g) jäst
8 dl (480 g) rågsikt
1 ½ tsk (10 g) salt
1 msk (25 g) honung

Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Du behöver bara röra tills allt blandats ihop ordentligt. Täck bunken med plast och ställ den i kylen över natten.

Så långt har jag kommit nu, bakar ut dem i morgon bitti.

Gräddade dem i morse i 275 grader  medan jag spelade med pojken... Lyckades bränna dem., men efter att ha skurit bort det brända kunde man bra äta dem. Goda och med bra konsistens! Nytt försök ikväll!

Gjorde igår kväll på nytt semlorna, denna gång med 4dl vetemjöl och 4 dl fullkornsvetemjöl. Gott och inte brända. Jag hade dem i 275 grader i  9-10 minuter :)

26.2.2010


Gjorde semlorna idag igen. Jättegoda med följande recept:

4dl vatten

1 tsk jäst

5 dl vetemjöl

4 dl speltmjöl  

1 msk honung

1/2dl solrosfrön. 


1 kommentar:

  1. Syster från norr27 januari 2010 kl. 21:17

    Pain de martin, hans sida gillar jag också, men jag har inte provat hans recept än. Jag bakade precis fyrkornskrossbröd. L hjälpte till med att knåda, och tyckte det var skoj! Brödet såg jätte gott ut (och såg inte alls bränt ut!!!) Kram!

    SvaraRadera