Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 24 januari 2011

LCHF-Matdagbok 24.1.2011

Jag skall nästa helg gå på en matpratarkurs ordnad av Folkhälsan. Ser framemot kursen som består av föreläsningar, diskussioner, övningar och butiksbesök. Vi pratar om näringsrekommendationerna, om matmyter, vardagsmat och sällanmat och jämför produkter osv. Inför kursen skall vi fylla i en matdagbok under två dagar. Hade redan hunnit glömma bort hela matdagboken, men har nu börjat.

Mitt morgonmål, som för övrigt är mitt standardmorgonmål alltsedan jag började med lchf:

  • ett stort glas vatten
  • en stor mugg grönt te
  • turkisk yoghurt med 1dl blåbär och lingon.
Jag åt vid 9.30 tiden tillsammans med min 2-åring som åt mysli och mjölk och lingon och blåbär. Dessutom drack hon ett par muggar varm svartvinbärssaft pga förkylningen. Jag var inte vrålhungrig då jag började äta och när jag ätit var jag heller inte proppmätt utan just lagom. Jag gillar inte att vara proppmätt för övrigt heller.

Jag åt 3 månader ganska strikt lchf från augusti till början av november, efter det har jag ätit allt annat än ris, potatis och pasta och undvikit vitt mjöl. Nu, för att hoppeligen igen få lika mycket energi som senast, har jag börjat äta strikt lchf igen.

Tyvärr har jag ingen tillgång till mina bilder nu, så det blir bara text ;(

Min salladslunch med tonfiskröra

  • 2/3 burk tonfisk i olja + 1 msk majonnäs+ mycket dill
sallad:
  • 1 stor bit emmentaler ost i bitar
  • 4 stora sallatsblad
  • 1 morot i bitar
  • 10 skivor gurka
  • en skvätt balsamico

efterrrätt

  • 1dl vispad grädde + 1/2 dl djupfrysta blåbär till efterrätt
  • en liten kopp caffe latte
När jag började äta var jag vrålhungrig. Efter salladen ännu lite hungrig. Efter efterrätten lagom mätt. Jag åt tillsammans med två av barnen.

Mellanmål åt jag kl 14.40. Var jättehungrig då. Efter mellanmålet kändes det ok.

  • 1dl grädde
  • 1dl turkisk yoghurt
  • ett par matskedar mandlar


  • 1 stort glas vatten
  • 1 stor mugg grönt te
Middagen åt jag först kl 20.30 efter att ha varit på syskonsim med ena barnet. Jag var inte så hungrig, men mycket nöjd efteråt.

  • 5 körsbärstomater
  • några kokta broccolibuketter
  • 150g sej i gräddig purjosås
  • några glas vatten

Kvällsmål vid kl 22, bara för att jag var sugen

  • 2 msk granatäpple
  • 4 skivor emmentaler ost med lite smör på
  • 2dl bär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar